Innan du laddar upp några dokument är det viktigt att du läser igenom instruktionerna på den här sidan. Tänk också på att de allra flesta inte ska ladda upp eller skicka in några papper alls. Ladda alltså inte upp något i onödan.

De allra flesta som behöver komplettera kan ladda upp sina papper på Mina sidor. Om du har utländska meriter måste du dock för säkerhets skull läsa på Universityadmissions.se först. Vissa dokument från vissa länder måste nämligen skickas in via post.  

Förbered dokumenten

Innan du laddar upp dina papper måste du förbereda dem:

  • De papper du skannar in ska vara original, alltså inte kopior. Om dokumentet är i färg ska du skanna det i färg.
  • Skanna alla sidor i dokumentet. Även de sidor som bara innehåller instruktioner eller annat som inte nödvändigtvis rör ditt betyg ska med. Hela dokumentet måste skannas in. Se till att sidorna hamnar i en och samma fil, en så kallad multi page-PDF.
  • Allt som finns i originaldokumentet ska synas tydligt även när det är inskannat. Om vi inte kan tyda till exempel text, stämplar eller nummer så kommer vi inte att godta det inskannade dokumentet.
  • Om du inte lyckas skanna dina papper så att texten syns bra, är det bättre att skicka in dem till oss via post.
  • Alla filer måste vara i PDF-format.

Ladda upp filerna

När du har skannat in dina dokument och sparat dem som PDF-filer är det dags att börja ladda upp. 

  • Logga in på Mina sidor och gå till fliken som heter Meriter. Du måste ha en aktiv anmälan för att kunna ladda upp filer.
  • Följ instruktionerna som finns där och ladda upp dokumenten.
  • Döp gärna dokumenten till något som senare kan funka som en påminnelse om vad de innehåller.
  • Kom ihåg att när du har laddat upp dina dokument så kan du inte radera dem.

Instruktioner för dig som använder Apple

Det kan bli problem med dina dokument om du använder Appleprodukter. Om du använder något från Apple ska du följa instruktionerna här under. 

  • Använd inte PDF-visaren i Safari eller Mac OS för att skapa dokumentet. Använd i stället Adobe Acrobat eller liknande PDF-program.
  • När du skapar dokumentet som en PDF, välj ’Skriv ut’ istället för ’Spara som’. Genom att välja ’Skriv ut’ kommer en korrekt fil att sparas på din dator som antagningssystemet sedan kan känna igen.